-
kenn
-
- IKKE ONLINE
-
Administrator
-
-
-
|
BMW E70 CIC / Combox / Diverse
Denne BMW E70 kom på Værkstedet for at få monteret BMW CIC navigation og Combox. Bilen skulle også have monteret elektrisk bagklapsløft og så skulle der skiftes pære i angel eyes til den nyere LED type med hvidt lys. Desværre er det ikke altid at løsningen bare falder på plads og bilens bagklapsløft kommer vi til at arbejde lidt mere med senere.
Bilen havde fra BMW fabrikken fået monteret BMW CCC navigation, og i forhold til det nyere CIC system blegner det lidt.
Det er nu meget pænt dette CCC menu billede, det der er problemet med systemet er at det er utroligt langsomt og trægt at bruge i hverdagen.
IDrive kontrolleren skal vi også have skiftet til den nyere CIC controller med knapper rundt omkring drejehjulet.
Bilen havde også originalt BMW Bluetooth telefon monteret, men desværre kan man ikke streame musik ved hjælp af denne Bluetooth forbindelse så der måtte en nyere Combox i bilen også.
Det er nu en flot bil sådan en BMW E70 og den fylder godt på værkstedet, men som det ses kan der være 2 biler inde ad gangen.
Nu er tiden kommet hvor der begynder at blive lidt koldt udenfor om morgen, så bilen køres ind på værkstedet, og står og bliver varmet op da der er tændt op i brændeovnen. Intet er for godt til vores kunders BMW biler.
Bilen er nu klar til at få afmonteret det gamle CCC navigationssystem, og det er det hele der skal afmonteres da der også kommer den nyere HD skærm som man bruger til CIC systemet.
Det er en massiv bil sådan en BMW E70 der er næsten ingen plads inde bag instrumentbordet, da der sidder en massiv Alu ramme der fylder det hele. Men her det gamle CCC system afmonteret i bilen.
Bagpå skulle vi montere elektrisk bagklapsløft på bilen. Dette system blev købt brugt, og det skulle vise sig at være lidt af en mundfuld.
Bilens almindelige støddæmper til bagklappen skulle afmonteres, og så skulle der laves ledningsnet til begge sider. Man kan ikke købe et færdigt ledningsnet til sådan en BMW fra fabrikken.
En af de funktioner som kan være svært er at få til at virke med på en CIC skærm er at få bilens originale bakkamera op på CIC skærmen samtidigt med bilens PDC system. Det lykkes som det ses her på billedet.
Inden bilens nye CIC systemet monteres færdig skal vi lige have det testet og afprøvet.
Det var et meget møjsomt arbejde at få monteret ledningsnettet til de elektriske støddæmpere, men efterhånden er vi da ved at være der.
Ledningsnettet blev lavet løbende i bilen imens det blev monteret og viklet med tape, som man selvfølgelig bør gøre, så der ikke er noget der kan rasle bagefter.
Som tidligere nævnt skulle vi også have skiftet bilens (gamle) Bluetooth system ud med den nye type Combox.
Til den nye Combox skal vi også have monteret en USB tilslutning, og den monteres i rummet imellem forsæderne, så sidder den nemt og ikke mindst skjult.
Nemt er måske så meget sagt, men ønsker man at tilslutte en harddisk eller bruge BMW Connected skal telefonen eller harddisken tilsluttes i USB stikket. Stikket skal man også bruge såfremt man ønsker at oplade sin telefon.
Så er den nyere CIC controller monteret i rammen. Og når armen ligger på armlænet er det en fornøjelse at bruge den nye controller.
Ledningsnettet til de elektriske støddæmpere ligner som altid det som sidder originalt leveret i bilen fra BMW fabrikken.
I denne side kan man slet ikke se ledningsnettet, men det er der.
Knappen på bagklappen til at lukke for bagklappen blev også monteret.
Dette billede er taget efter 8 timers fejlfinding, da den tosse jeg havde købt dette elektriske bagklaps sæt fra. Havde sendt mig en forkert boks med til bilen, som slet ikke passede til en BMW E70.
En ny boks blev bestilt til bilen, og så strandede projektet der, så her venter vi på at der kommer en ny boks hjem.
Det nye CIC system som vi har monteret i bilen, sidder ganske flot og smukt. Det er ikke til at se at bilen ikke altid har haft CIC navigation monteret.
Det ser da smukt og gennemført ud. Det der hænger ned under bilens instrumentbord i højre side, er bilens most tilslutning. (Lys leder)
Så er bilen kodet og tørret af, så nu ligner det en ny bil igen.
Så kom der et nyt modul til, og så virkede lyset i knappen der skulle lukke bagklappen også.
Når bilen har monteret kamera bag på bilen, kommer det op på skærmen foran ved siden af bilens PDC følere. Det er smart og den stige der lægger sig på billedet er den vej man skal holde for at komme bagud uden at ramme noget.
Så er det ud og køre en kort tur i bilen for at teste om navigationen virker, som det ses ved den godt hvor den er henne.
Lige uden for døren fortæller navigationen at den er ankommet, så det må da skrives at det virker som det skal.
Her havde jeg fået hænderne om på ryggen da kunden ønskede at få monteret den nye type LED lygter i bilen Angels Eyes. (ringene i forlygterne) så sådan her ser bilen ud inden de bliver skiftet til LED.
Her er den ene skiftet til LED og den er skarpere end den smukke gyldne ring, man kan se på bilens højre side.
Så har bilen fået den samme type LED lys på som den nyere udgave af modelen kører med, nemlig BMW X6 og desværre kan jeg ikke tage billeder af, hvordan det ser ud i virkeligheden for det mudrer som det ses på billedet. Der er rigtig mange forskellige typer at disse LED pærer og dem der er monteret på denne bil har langtfra været gratis. Men så er kvaliteten også rigtig god.
Imens den BMW E70 kørte endnu en kalibrering af bagklapsløftet kom der en BMW 530GT forbi som skulle have monteret forsikringskrævet sporing og selvfølgelig en P Watch som kører på bilens batteri.
Der er brugt over 20 timers fejlfinding og uanset hvad jeg gjorde kunne de elektriske løftere ikke finde sin position. Derfor bliver systemet nu afmonteret igen, for jeg har sagt og skrevet det før. Man kan ikke regne med at alle de stumper man køber brugt virker, og det gør disse dæmpere i hvert fald ikke.
Så uden at love kunden at jeg kan lave løsningen, er det noget jeg må kikke på igen når der er kommet lidt mere tid på værkstedet. For der skal nok nye dæmpere til. Det betyder så at dette projekt er ved at løbe løbsk økonomisk. Ikke for kunden men for mig. Jeg har givet en fast pris på projektet, og den står jeg selvfølgelig ved.
Såfremt det kan lykkes at få det til at virke senere.
Her er bilens gamle dæmpere monteret på bilen. Ledninger og kontakt til de elektriske dæmpere sidder selvfølgelig i bilen, da jeg ikke har tænkt mig at give op.
Indvendigt er bilen blevet som ny igen med det nyere CIC system monteret. Kunden kan nu streame musik ved hjælp af Bluetooth og selvfølgelig alle de andre funktioner som den fantastiske BMW Combox giver. Det bliver som at få ny bil igen for kunden.
Nu sendes de elektriske dæmpere retur sammen med den boks, som var forkert til bilen. Der er som skrevet, købt den boks der passer til bilen. Så jeg må have fundet en løsning hvis det er muligt. Men mon ikke det pludselig løser sig.
Nu fik vi så også set at det er muligt at få et kamera op på CIC systemet, Så der er lidt at arbejde med, for det skal vi da have monteret på vores nye Demo E61 LCI
|