Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

Turbo Køling inden du stopper motoren
(1 viser) (1) Gæst
Her kan du finde svar på problemer med din motor eller Gearkasse og optimering af motor ydelse (Tuning)
  • Side:
  • 1

EMNE: Turbo Køling inden du stopper motoren

Turbo Køling inden du stopper motoren 13 år, 6 måneder siden #963

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Turbo Køling inden du stopper motoren.

Er din bil udstyret med turbo er det en rigtig god ide at vænne sig til at tælle til 10 inden du slukker for motoren da der sidder lejer og et såkaldt skovhjul som bliver kølet at motorens olie som oliepumpen kører rundt for at smøre og køle alle bevægelige dele i motoren. Det slider ganske meget at køre til sit bestemmelse sted og så stoppe motoren med det samme imens turboen er rødglødende. Dette gælder ikke kun BMW men faktisk alle biler der har en motor med turbo

BMW_turbo.jpg1.jpg

På billedet kan du en BMW (TWIN)turbo og der er skåret op så man kan se de 2 skovhjul og lejerne som motorolien også køler ned.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 13 år, 6 måneder siden af kenn.

Sv: Turbo Køling inden du stopper motoren 13 år, 6 måneder siden #969

• jacobniell
Hej Kenn
Ville lige informere om at der på de nyere BMW´er E9x og sikkert også de andre nyere serier er indbygget "turbotimer" som gør at vandet cirkuleres også efter stop så turboen/ turboerne bliver afkølet rigtigt. Dette blev indført samtidig med at vandpumpen kom til at køre uafhængigt af motorens omdregninger (altså på strøm). Jeg kan faktisk på min egen E90´er høre vandpumpen starter op efter man har stoppet motoren og denne kører et stykke tid efter at man også har forladt bilen.
Bare til info

Sv: Turbo Køling inden du stopper motoren 13 år, 6 måneder siden #973

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej Jacob

Super med dit indspark og nu er jeg jo autoelektriker så der er sikkert sket en del med motordele siden jeg var i lære og monterede elbagruder i biler over et 87A relæ

Sidder der ikke en der kan lave en forklaring på dette turbo problem så vi kan få det belyst hvad man skal tage sig i agt for. På min BMW E61 535D 2005 turde jeg ikke bare slukke bilen uden at tælle til 10 først for jeg er ret sikker på at den ikke bliver kølet når bilen slukkes og så sidder der 2 rødglødende turboer med fare for at skovhjulet på et tidpunkt bliver skævt.

Jeg havde på et tidspunkt en Mercedes Vito 230 som brændte turboen af og der fortalte værkstedet mig at det var vigtigt at lade turboen køle af inden man slukkede motoren for ellers var der en stor chance for at lejer og aksel til det såkaldte skovhjul (Hjulet der skaber trykket) kunne blive skævt.

Husker du at vente med at slukke motoren eller slukker du når du er kommet frem?

Sv: Turbo Køling inden du stopper motoren 13 år, 6 måneder siden #1004

• plpoulsen
Hej Kenn,

Det er ikke for at lade turboen køle ned at du lige skal tælle til 10 før du slukker motoren, men derimod fordi at det lader turboen falde i omdrejninger før du afbryder olietrykket.

Forestil dig at turboen kører med 100.000 o/m og du slukker motoren så olietrykket bliver afbrudt, så giver det en betydelig slidtage på turboens lejer da den jo vil kunne snurrer et stykke tid endnu (uden olietryk). Giver du den derimod lige tid til at komme ned i omdrejninger før du slukker så er den slidtage reduceret betydelig.

For køling af turbo, hvis man har kørt bilen "hårdt", er det nødvendigt at lade den stå i tomgang nogle minutter. Derfor er specialtunede turbobiler ofte udstyret med en turbotimer så den selv holder i tomgang til temperaturen er faldet selvom du har afbrudt tændingen.

Hvis du tænker lidt logisk over det så giver det også lidt sig selv at temperaturen i turboen ikke bliver reduceret de 10 sekunder du venter med at slukke, tværtigmod stiger temperaturen nærmere pga at der ikke længere er fartvinden til at køle.

Håber det giver lidt mening, ellers så bare spørg for har flere års erfaring med rep og modificering/tuning af turbobiler også udover BMW

Mvh Per
Sidste redigering: 13 år, 6 måneder siden af .

Sv: Turbo Køling inden du stopper motoren 13 år, 6 måneder siden #1005

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej Per.

Super med dit svar for indrømmet så ved jeg ikke et klap om turboer men jeg kan bare huske at jeg fik dette fortalt engang og nu har du så belyst at det er en god ting at huske at tælle til 10 inden man slukkede motoren efter en køretur.

Det er i det mindste rart der er noget om snakken for der er ikke meget grin ved at fortælle noget videre man har hørt, som så ikke passer

Tak.
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 1.72 sekunder