Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

Krumtaps udluftere m.m
(1 viser) (1) Gæst
Her kan du finde svar på problemer med din motor eller Gearkasse og optimering af motor ydelse (Tuning)
  • Side:
  • 1

EMNE: Krumtaps udluftere m.m

Krumtaps udluftere m.m 10 år, 11 måneder siden #4909

Hej Drenge (og piger??)

Håber i har haft en fantastisk god jul….

Jeg savner min bimmer (530i) – den har nu været på værksted siden starten af December, heldigvis på garanti… En lille historie… Jeg var ude og køre en længere tur… da jeg kom hjem hørte jeg en rasselende og hylende fra motoren… og en gul motor alarm begyndte at lyse, fy for f… Dele af denne besked er skjult for gæster. Log på eller registrer for at se det.noget som var knækket, så jeg valgt at få den trukket til sælger, hvor de nu har brugt 3 uger på den sammen med bmw, hvor de har fikset først gas spjæld dimsen, derefter motor styringen, samt endnu en anden dims der styre undertrykket (krumtaps udlufter) og til sidst en olietryk sensor. Den kommer dog stadig med olietryks fejl selv om de siger trykket er helt normalt.

Nå jeg er blevet klogere, vidste ikke hvad en krumtapsudlufter var for noget… Har også fundet en video med lyden af hvordan den lød

Men har nu læst en masse, og faldt bla her nogen som beskrev ”flapper” som er endt inde i cylinderen, heldigvis nåede det som raslede i mit gasspjæld ikke helt der ind – phy… men nu er jeg efterhånden lidt bekymret, for læste at nogle havde taget disse flapper ud? Er der noget jeg skal gøre? Ud over at håbe og be til de højre bilguder at det aldrig vil ske for mig, at disse dimser når ind i en cylinder? Eller har jeg misforstået noget helt fundamentalt her? Er disse ”flapper” noget på alle motorer eller er den kun diesel – folk omtaler dem bare som flapper. I mit hovedet har jeg et billede af gasspjæld hvos disse flapper styre luft mængden fra indsugningen – men det er jo 30 år siden jeg roede med gamle knallerter og karburator motor, tænker der er sket noget på den front siden med elektronisk og direkte indsprøjtning og hvad har vi… men passer mit billede mon stadig – eller er der andre ”flapper” et eller anden sted?

Og så er der lige det med udlufteren.. hvad skade laver den? Altså jeg tænker, hvis den køre med for stort undertryk kommer der skidt og kanel ind i div lejer, eller de løber tør for smørelse… eller ser jeg igen bare spøgelser?

Håber på jeres input, tanker eller 2c.

/Stig
Sidste redigering: 10 år, 11 måneder siden af kenn.

Sv: Krumtaps udluftere m.m 10 år, 11 måneder siden #4910

• BenAnd
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej Stig

De "flapper" du læser om skal du ikke bekymre dig om , de sidder kun i diesel motorerne , og der har funktion under koldstart fasen for disse, dette reguleres jo på en anden måde i en benzin motor som din .

Hvad angår dit nævnte "raslen" , er det højest sansynligt en slidt aksel i din DISA ventil , denne sidder på siden af din indsugnings manifold ( i føresiden) og styre luft indsugning i motoren , det er en kendt sag at de bliver slidt i spjæld akslen og begynder at give "raslelyde" i tomgang , opstår dette er det vigtig at få den skiftet , for i værste fald kan en lille del af akselen knække af og suges ind i motoren ( via indsugningsventilen ) og forudsage motorskade/haveri til følge.

Den "hylende" lyd kan sagtens komme fra en utæt/defekt krumtaps-udluftnings-ventil , denne udligner over/undertryk inde i motoren , samtidig virker den som "olieudskiller" af den oliemættede luft inde i motoren og leder denne fortættede olie tilbage til bundkaret via oliepinds røret ( det rør hvor du måler olie niveau , med din oliemåle stav/pind ) , stopper denne ventil til ( kan ske i hård frost ) kan man risikere at motoren suger motorolien "baglæns" ind i motoren via indsugnings manifolden ( der er jo undertryk ved drift ) og dette igen med vital motorskade/haveri til følge ( tømmer jo så motoren for motorolien , ikke godt ) desværre set ske flere gange på BMW's motore , især dem med motorkode N42 og N46 , har selv oplevet det på en af vores ,BMW'er , en 318Ti , her opdagede vi det heldigvis i tide , så den køre stadig

Mht. din olietrykslampe/måler skal det undersøges helt til bunds , her skal du ikke lade dig spise af med " det betyder ikke noget , trykket er i orden" , hvis lampen lyser med en ny tryksensor/føler så er det IKKE i orden , få feks. undersøgt dit oliefilter ( om det er i orden , evt få det skiftet under alle omstændigheder , koster jo ikke alverden ) da et delvist stoppet oliefilter kan afstedkommer sådan et symptom , MEN fejlen skal findes da det er hovedløs gerning at køre med denne fejlmelding ,risikoen for , for lavt olietryk , = med risiko for motorhaveri eller i bedste fald unormalt stort slid på motoren ( lejer mv. ) er alt for stort !

Håber ovenstående hjælper dig lidt videre og har afklaret nogen af dine bekymringer.

Godt Nytår

Mvh
BenAn
Følgende bruger(e) har sagt tak: kenn, Roos

Sv: Krumtaps udluftere m.m 10 år, 11 måneder siden #4912

Hejsa

Tak for super godt og fyldestgørende svar...

Har givet mig en ganske rolig fornemmelse i maven for fremtiden...

Og ja, det hele bliver fixet, skal ikke køre men noget som indikere noget skidt selv om det måske ikke er skidt, for hvis lampen lyser, ser jeg jo ikke hvis der sker noget andet og mere alvorligt.

Igen, tak for super godt svar... og godt nytår

Mvh
/Stig
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.53 sekunder