Et nyt indspark i en ældre tråd
Jeg har en E91 330d fra 9/2008, dvs en af de første LCI'ere og en af de første BMW'ere med den nye N57 motor (sammen med F01/F02) Bilen er hentet i Tyskland og jeg har haft den siden foråret 2012. Den havde kørt 110KKm da jeg købte den.
Da vinteren begyndte at vise tænder og det blev rigtig koldt, begyndte jeg at have en noget ujævn tomgang umiddelbart efter koldstart. Føltes som en "banken" og med et omdrejningstal der svingede 30-40 rpm. Så snart jeg gav gas et par gange forsvandt symptomet.
Jeg havde læst diverse tråde omkring de swirl flap problemer Kenn beskriver ovenfor, men mente jo nok at det ikke var et issue med min motor. Jeg faldt over en tråd der ret nøjagtigt matchede mine symptomer, og som endte i en udskiftning af indsugningsmanifolden. Samme symptomer kan også minde om trætte gløderør.... Jeg fik derfor lavet en BMW motortest/diagnose, der til min overraskelse meldte om fejl på "swirl flap actuator" og et par andre "swirl flap" relaterede fejl.
Uden at jeg er helt klar over hvad disse fejl i værste fald kunne ende med, har jeg nu, på BMW's anbefaling, fået skiftet indsugningsmanifolden. Resultatet er helt jævn tomgang, også ved koldstart, samt et noget mindre anstrengt lydbillede ved mellemgas, mens motoren stadig er kold. Det giver mening, da disse flaps bl.a. er åbne ved lave temperaturer.
Så skulle du være indehaver af en bil med samme model motor (N57D30) er du hermed "advaret"