Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

Bmw Swirl Flaps
(0 viser) 
Her kan du finde svar på problemer med din motor eller Gearkasse og optimering af motor ydelse (Tuning)
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Bmw Swirl Flaps

Bmw Swirl Flaps 14 år, 2 måneder siden #214

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
BMW Swirl Flaps.

Har du en Bmw Diesel har du sikkert også hørt om en der har eller kender en der har været ude for at et spjæld har løsnet sig og røget ind i motoren. Det er ikke en billig omgang at komme ud for men det er stadigvæk kun en meget lille del af Bmw Diesel biler der har været ude for det.

Hvilke motortyper kan dette ske på.
M47TU (Fire cylinder) og M57TU (seks cylinder) I forhold til de første motorer der er leveret fra Bmw er der lavet en forbedret indsugnings manifold som har disse ”berygtede” Swirl Flaps
.

Har din BMW en af følgende motor typer er din motor leveret med den gamle type Swirl Flaps:

Motorkode Monteret Modeller
M47TUD20 2001 E46 320D, 320Cd, X3 2,0
M57TUD25 2004 E60/61 525d
M57TUD30 2002 E46 330d/330Cd, X3 3.0d, X5,3.0d E60/E61 530d/535d, E65 730d

Listen er ikke komplet så kan du ikke se din model her bør du kontakte din BMW forhandler som kan oplyse dig om du skal være opmærksom på at du kan komme ud for dette problem på din BMW.

Der har været skrevet og drøftet flittigt på en masse forummer hvad man skal gøre for at undgå at komme ud for at en Swirl Flaps ryger ind i motoren.
Nogle vælger at afmontere de Swirl Flaps og andre vælger at skifte til den nye forbedrede type med plastic Swirl Flaps. Jeg har valgt at købe en ny original forbedret type for det er ikke for sjovt de er monteret fra BMW fabrikken.

Her ser du hvordan en Bmw manifold ser ud som har de Swirl Flaps monteret. Den viste på billederne er den nye forbederet type.

Bmw_manifold__med_swirl_Flaps_top_ny_M57_Motor_Medium.jpg

Her ser du de Swirl Flaps som justere sig efter hvor meget gas man giver bilen.

Bmw_Swirl_Flaps_manifold_med_spjld_ny_Medium.jpg

Her ser du et af spjældende lidt lukket.
Bmw_Svirl_Flaps_spjld__lidt_lukket_Medium-20111009.jpg

Her er spjældet helt lukket.

Bmw_Swirl_Flaps_med_helt_lukket_spjld_Medium.jpg

Forskellen på den første type Manifold og den nye som du ser her på billederne er at spjældende er ændret fra metal til en type af hård plast og så er der ændret på måden de skrues på. Det skulle så gerne fjerne den usikkerhed for at motoren sluger en Swirl Flaps.
Vedhæftninger:
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 13 år, 6 måneder siden af kenn.

Sv: Bmw Swirl Flaps 12 år, 9 måneder siden #2089

• Roos
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Et nyt indspark i en ældre tråd

Jeg har en E91 330d fra 9/2008, dvs en af de første LCI'ere og en af de første BMW'ere med den nye N57 motor (sammen med F01/F02) Bilen er hentet i Tyskland og jeg har haft den siden foråret 2012. Den havde kørt 110KKm da jeg købte den.

Da vinteren begyndte at vise tænder og det blev rigtig koldt, begyndte jeg at have en noget ujævn tomgang umiddelbart efter koldstart. Føltes som en "banken" og med et omdrejningstal der svingede 30-40 rpm. Så snart jeg gav gas et par gange forsvandt symptomet.

Jeg havde læst diverse tråde omkring de swirl flap problemer Kenn beskriver ovenfor, men mente jo nok at det ikke var et issue med min motor. Jeg faldt over en tråd der ret nøjagtigt matchede mine symptomer, og som endte i en udskiftning af indsugningsmanifolden. Samme symptomer kan også minde om trætte gløderør.... Jeg fik derfor lavet en BMW motortest/diagnose, der til min overraskelse meldte om fejl på "swirl flap actuator" og et par andre "swirl flap" relaterede fejl.

Uden at jeg er helt klar over hvad disse fejl i værste fald kunne ende med, har jeg nu, på BMW's anbefaling, fået skiftet indsugningsmanifolden. Resultatet er helt jævn tomgang, også ved koldstart, samt et noget mindre anstrengt lydbillede ved mellemgas, mens motoren stadig er kold. Det giver mening, da disse flaps bl.a. er åbne ved lave temperaturer.

Så skulle du være indehaver af en bil med samme model motor (N57D30) er du hermed "advaret"
i3 REx 2014

Sv: Bmw Swirl Flaps 12 år, 8 måneder siden #2094

• plpoulsen
Det er ikke et "issue" med din motor da du har en revideret udgave af swirlflaps, men derfor kan de jo stadig gå istykker som alt andet mekanisk på din bmw

Men du er ikke i samme overhængende fare for at det vil resultere i et motorhavari ligesom det kunne med den "gamle" type swirlflaps.

Mvh Per

Bmw Swirl Flaps 12 år, 8 måneder siden #2100

• Roos
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej Per.

Tak, er også så nogenlunde hvad jeg har kunnet læse mig til Men bare det at have fået løst "tomgangs problematikken" er jeg rigtig godt tilfreds med.

Jeg tror snarere at det værste issue med de tidlige N57 motorer er slid på "timing chain guides" så det vil jeg holde øje med.

Roos
i3 REx 2014

Sv: Bmw Swirl Flaps 12 år, 8 måneder siden #2101

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej

Dette problem med de Swirl Flaps er noget som jeg tror de fleste BMW ejere kunne og ville få det rigtigt dårligt over, ikke at vide at de er blevet skiftet.bare usikkerheden, burde være nok til at de blev udskiftet. For det ville være så ærgerligt at der var chance for at der kunne komme et problem, blot fordi man ikke fik indsugningsmanifolden udskiftet.I mit eget tilfælde turde jeg dårligt lukke op for motoren, uden at tænke på om der var et spjæld der sad løst.

I min verden er usikkerheden nok til at jeg fik skiftet min ud, til en ny original BMW indsugningsmanifold, faktisk er det den der er billeder af herinde, i dette indlæg.

Så Roos forstår godt din glæde ved at have fået den skiftet.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV

Sv: Bmw Swirl Flaps 12 år, 1 måned siden #3425

• doneb
  • IKKE ONLINE
  • Fresh Boarder
Hej nu ser jeg at der er super mange der lukker dem til med de der alu klodser. tror i det har nogen betydning i performance hvis man fjerner swirl flapperne?

og Kenn hvor har du købt den nye manifol med plastic? eller kan man bare skifte flapperne?
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.27 sekunder