Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

FM båndet nedlægges.
(1 viser) (1) Gæst
Kom med din mening og vær med til at skabe en dialog om løst og fast, Husk altid i en pæn ordentligt tone.
  • Side:
  • 1

EMNE: FM båndet nedlægges.

FM båndet nedlægges. 12 år, 8 måneder siden #2126

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
FM båndet nedlægges.

Først startede vi med at gå fra analogt tv signaler til MPEG 2 for så til sidst at gå over til MPEG 4 som vi har den dag i dag. Nu er det så vores analoge FM signal de vil til at lægge over på DAB altså Digital audio broadcasting. Og så er det ikke længere muligt at benytte de radioer som vi har i huset bilen eller i båden mere da de er analoge.

Lur mig om ikke de ændrer det fra DAB til at vi skal hente vores radio signaler fra nettet som net streaming (via internettet) da det er bedre end det DAB man har udviklet til at overtage vores analoge FM signaler. Alle der har prøvet at køre med DAB i det Danske land har også prøvet den modbydelige digitale skratten og lyd der kommer når DAB signalet forsvinder eller dækningen er dårlig.

Hvad betyder det så for dig og mig når dette træder i kraft? Det betyder i sin enkelthed at vi skal ud og have skiftet alle vores radio system ud til dette nye DAB. Vi er nu ikke helt rigtigt for jeg har udskiftet min radio herhjemme med en der henter sine radiokanaler via net streaming, min radio i bilen som er BMW CIC kan den dag i dag også streame web radio kanaler. Så jeg springer alt der hedder DAB over for er sikker på at det system kører på lånt tid.

Nedefor kan du se nogle links til artikler som alle drejer sig om dette.

Dele af denne besked er skjult for gæster. Log på eller registrer for at se det.

Hvad tænker du over når du hører at det nu er vores gamle FM signal man vil nedlægge?
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 12 år, 8 måneder siden af kenn.

Sv: FM båndet nedlægges. 12 år, 8 måneder siden #2128

• Holtzmann
  • IKKE ONLINE
  • Expert Boarder
Da jeg hørte om at FM signalet blev lukke, var jeg ikke et øjeblik i tvivl om at det var et økonomisk tiltag. Jeg tror DAB er død ligeså da man ikke kan blive enig om en en fælles EU standard endnu.
Hvad der kommer til at ske, efter min mening, er ligesom fjernsynet, alt bliver lagt om til streaming fra nettet.
Hvad opnår man, jo idag betaler vi ikke direkte til FM signalet, nok over skatten. Men når altbliver til streaming over nettet, bliver det vores mobilabonement der belastes, vubti så er der kommet ekstra penge i kassen.

Derfor err jeg kisteglad for mit CIC system, med combox så jeg kan stream web radio. Nu er TDC's Play også kommet til at indeholde TDC TV så nu kan man se DR programmerne via sin mobiltelefon.
Endnu et søm i kisten til Hybridnet og FM båndet.
Mvh
Per, BMW E61 523i 2007

Sv: FM båndet nedlægges. 12 år, 8 måneder siden #2129

• LN2VIOLN2
  • IKKE ONLINE
  • Expert Boarder
  • Drive Clean
Intet problem for mig.. Bare at de nuværende EDGE/3G/4G forbindelser bliver bedre. Synes jeg har utrolig meget udfald når jeg kører i bilen og streamer til mobilen (har ikke cic).

Jeg tror at fremtiden ligger i mobil-signalet. Når man på en 4G telefon kan trække 50/30 med en utrolig lav responstid, set ned til 25 ms - så kan det ikke vare længe før at vi modtager alt via denne kanal.
Med venlig hilsen
Matthias Hansen
E91 330xd

Sv: FM båndet nedlægges. 12 år, 8 måneder siden #2130

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Spændende at høre hvad i har gjort jer af tanker når FM båndet nedlægges.

For det bliver spændene at se om man i det hele taget får lov til at lade det overgå ene og alene til streaming. Jeg ser et problem i forbindelse med at der ville komme noget så simpelt som en strømafbrydelse så er det slut med at få meddelser ud til folk, hvis det for et eksempel skyldes at et energiværk er sprunget i luften.

Som det er i dag kan man stort set sende FM signalet fra en antenne på et hustag, og det er slut når alt kommer til streaming. For der er mange flere led det skal igennem.

Det er fuldstændig det samme med alle de Nødtelefoner vi har stående på vores motorveje. Dem har man (Heldigvis) beholdt fordi man skal kunne bruge dem i det tilfælde at strømmen er gået, og vores håndholdte mobiltelefoner ikke virker.

For nogle år siden havde vi en strømafbrydelse i Københavns område, som også tog Glostrup området med og den varede det meste af en dag. Der var det muligt at høre løbende i bilradioen hvor langt man regnede med at det ville tage. Mobiltelefoner og den almindelige telefon virkede heller ikke, for det kørte over routere eller internettet.

Havde man haft en ganske almindeligt TDC telefon abonnement og en telefon der ikke var trådløst havde man stadigvæk kunne ringe, for på den gamle telefonlinje har man back up på linjen så man ved strømsvigt stadigvæk kan ringe.

Så i min optik er det et tilbageskridt at man vælger at se stort på public service delen ved ulykke eller andet som man nu kan klare fordi vi kører på et analogt FM system. Men som ikke er muligt den dag vi overgår til digitalt udstyr alene.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.18 sekunder