Hejsa
For nogen tid siden skrev jeg lidt sammen med Sevdet her fra forum , og han henledte min opmærksomhed på en gut i USA der havde lavet en styrring så det var muligt for ham at slå rat-gearskiftet ( Shift paddle funktionen ) til og fra fra skifte paddle'ne på rattet , altså aktivere denne funktion uden fysisk først at skulle skubbe selve gearvælgere over til venstre ( i DS mode ) for at kunne skifte op/ned med paddle'ne på rattet.
I praktis gik det ud på at aktivere begge paddle samtidigt hvorved en forholdsvis enkel relæ-styrring blev aktiveret , som så lavde det fysiske omskift mellem DS og D uden som sagt at skulle flytte selve gearvælgeren.
Hans løsning havde desværre den ulempe at hvis man så fysisk flyttede gearvælgeren mens man havde aktiveret funktionen via sine skift paddle's , ja så kunne displayet i bla. speedometeret ikke finde ud af det og viste forkert modus ,ejheller var EGS'en særlig "glad" for dette.
Nå , men det "pirrede" min nysgerrighed , og jeg tænkte dette måtte kunne laves bedre så det fungerede helt optimalt uden at der "skred" nogen funktioner i "svinget" ejheller at man skulle acceptere nogen fejlvisninger etc.
Så med hjælp fra en god kammerat ( elektronik ingenør ) fik vi/jeg lavet en lille elektronisk styrring , og denne tager højde for dette , dog krævede det ud over denne styrringen at der blev monteret en micro switch der måler gearvælgerens faktiske fysiske placering og meddeler denne tilbage til styrringen.
Det fungere så sådan at hvis man med gearvælgeren i D aktivere begge skifte paddle's indenfor 2ms. aktiveres skifte funktionen til paddlerne på rattet ( og speedometeret viser korrekt positionen af gearne ) , aktivere man igen begge paddlene , ja så er man tilbage i D , flytter man gearvælgeren fysisk mens man fra rattet har aktiveret rat-gearskift funktionen , ja så annulleres denne tilbage til gearvælgerns faktiske position som måtte være enten DS eller N ( de to muligheder der er fra position D ).
Har nu kørt med denne "feetur" et par uger og må tilstå at jeg har aldrig brugt mit rat gearskift så meget før som nu

, dette da det nu er hurtigt , enkelt og bekvemt ( slipper for at skulle slippe rattet for at skifte gearvælgeren fysisk ) at skifte mellem D og DS ,f.eks. i forbindelse med hurtige og sikre "hamster-hop" ( overhaling af microbiler = "hamster-kasser" i mit univers

), så dette er helt klart en forbedring af bilens aktive sikkerhed.
NB: Dette er monteret på en 12/03 E60 , med ratgearskift med manuel forbindelse mellem skifte paddle's og gearkonsolen , på modeller prod. efter 09/05 med ratgearskift ( Shift Paddle Function via K_Can_Bus ) skulle denne funktion være mulig at kode.
Mvh.
BenAnd