Hej Kenn m.fl.
Jeg vil indledningsvis understrege at jeg "ikke" er motormand som sådan udi BMW motore , dog har snart 18 år med div BMW'er ( 15 stk ) dog givet lidt erfarring hen af vejen , som jeg da gerne vil viderebringe her
Som udgangspunkt vil jeg ikke mene at man behøver bekymre sig om sin forkæde-strammer i sin BMW motor , dog er der efter min erfarring et par motor varianter hvor en "anelse" på-passelighed ikke er af vejen.
Det drejer sig specielt om motor typerne N42 ( ældre 1.6L-1.9L motore ) og N46 ( nyere 1.6L-2.0L motore ), jeg har personligt oplevet at disse motor typer er slemme til at danne kondens inden i sleve motoren med forhøjet vand/fugt indhold i motorolien til følge, dette ses især hvor korte ture med hyppige start/stop er tilfældet , denne kondens dannelse afføder desværre at der kan opstå forøget korrision indeni selve motoren samt komponenter så som feks. ovennævnte for-kæde strammere , hvorfor denne kan begynde at bevæge sig knap så godt ( bliver træg ), hvilket igen afføder at der går et par sekunder fra man starter motoren til den virker optimalt ( høres typisk ved en let raslen/klirren i motoren ved start af denne , især på kold motor ).
Dette forhøjer slidet på forkæden samt dennes førring , og slides disse tilstrækkeligt , ja så opstår faren for brud , eller at den ( kæden ) "hopper" en eller flere tænder over med fatale motorskader til følge.
På disse motortyper vil jeg anbefale at man alt efter kørselsmønster skifter sin motorolie for hver 10tkm ( eller mindst 2 gange årligt ) samt filterskift hver gang for at minimere indholdet af vand/fugt i motorolien , derudover vil et skift af selve kædestrammeren for hver 100tkm ( dennes ringe pris taget i betragtning ) måske være en god ide ( arbejdstid ca. 15-20 min. )
I forlængelse af ovenstående vil jeg påpege at et regelmæssigt eftersyn/rensning ( 1 gang årligt ) af sin KGE ventil ( krumtaps udluftnings ventil )vil være en rigtig god forebyggende foranstaltning , da såfremt denne stopper til ( typisk i stærk frost < 12-15 minus grader ) kan afføde at motoren suger al motorolie ind i indsugningen ( tager ca. 5-10 min. ved 140 km/t ) , via returløbet fra denne ventil ned til oliestands målerørert , ja og så er den motor "død".
Skulle man ønske mere information om disse emner , kan jeg anbefale at man Googler disse emner da Nettet er fuld af indlæg omkring disse.
Mvh.
BenAnd