Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

BMW Kædestrammer.
(0 viser) 
Har du en fejl på din Bmw E6- eller nogle periodiske ting der driller er dette forummet at stille et spørgsmål på eller svare på et spørgsmål hvis du kender svaret. Eller fortæl om dit nye projekt på bilen.

EMNE: BMW Kædestrammer.

BMW Kædestrammer. 12 år, 7 måneder siden #2439

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej

Efter at have læst om at der kan være problemer de kædestrammere som sidder monteret i en BMW motor. Har jeg følgende spørgsmål.

1. Skal man med jævne mellemrum have kædestrammeren skiftes.?
2. Er det kun en serie af BMW modeller der er problemer med.?
3. Har du fået skiftet kædestrammer på din BMW.?

Sidder du med nogle gode råd og vejledning som vi andre BMW ejere kunne bruge, er du meget velkommen til at komme med dem her.

BMWKde.jpg

Her tænker jeg på at en original BMW kædestrammer koster under 800 kr. og det ville da være tosset ikke at få den skiftet ved et stort service, men det er selvfølgelig kun i den forbindelse at der er nogle BMW modeller der er kendt for at kædestrammeren svigter.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 12 år, 7 måneder siden af kenn.

Sv: BMW Kædestrammer. 12 år, 7 måneder siden #2441

• BenAnd
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej Kenn m.fl.

Jeg vil indledningsvis understrege at jeg "ikke" er motormand som sådan udi BMW motore , dog har snart 18 år med div BMW'er ( 15 stk ) dog givet lidt erfarring hen af vejen , som jeg da gerne vil viderebringe her

Som udgangspunkt vil jeg ikke mene at man behøver bekymre sig om sin forkæde-strammer i sin BMW motor , dog er der efter min erfarring et par motor varianter hvor en "anelse" på-passelighed ikke er af vejen.

Det drejer sig specielt om motor typerne N42 ( ældre 1.6L-1.9L motore ) og N46 ( nyere 1.6L-2.0L motore ), jeg har personligt oplevet at disse motor typer er slemme til at danne kondens inden i sleve motoren med forhøjet vand/fugt indhold i motorolien til følge, dette ses især hvor korte ture med hyppige start/stop er tilfældet , denne kondens dannelse afføder desværre at der kan opstå forøget korrision indeni selve motoren samt komponenter så som feks. ovennævnte for-kæde strammere , hvorfor denne kan begynde at bevæge sig knap så godt ( bliver træg ), hvilket igen afføder at der går et par sekunder fra man starter motoren til den virker optimalt ( høres typisk ved en let raslen/klirren i motoren ved start af denne , især på kold motor ).

Dette forhøjer slidet på forkæden samt dennes førring , og slides disse tilstrækkeligt , ja så opstår faren for brud , eller at den ( kæden ) "hopper" en eller flere tænder over med fatale motorskader til følge.

På disse motortyper vil jeg anbefale at man alt efter kørselsmønster skifter sin motorolie for hver 10tkm ( eller mindst 2 gange årligt ) samt filterskift hver gang for at minimere indholdet af vand/fugt i motorolien , derudover vil et skift af selve kædestrammeren for hver 100tkm ( dennes ringe pris taget i betragtning ) måske være en god ide ( arbejdstid ca. 15-20 min. )

I forlængelse af ovenstående vil jeg påpege at et regelmæssigt eftersyn/rensning ( 1 gang årligt ) af sin KGE ventil ( krumtaps udluftnings ventil )vil være en rigtig god forebyggende foranstaltning , da såfremt denne stopper til ( typisk i stærk frost < 12-15 minus grader ) kan afføde at motoren suger al motorolie ind i indsugningen ( tager ca. 5-10 min. ved 140 km/t ) , via returløbet fra denne ventil ned til oliestands målerørert , ja og så er den motor "død".

Skulle man ønske mere information om disse emner , kan jeg anbefale at man Googler disse emner da Nettet er fuld af indlæg omkring disse.

Mvh.
BenAnd

Sv: BMW Kædestrammer. 12 år, 7 måneder siden #2446

hej
pas på der er en anden kæde som er skyld i at min motor er total smadret inden i der er kæden fra fuel pumpen fik lige svar fra Tyskland for 5 min siden det er den som har forvoldt skaden på min
dom ny motor pris 13500 euro dog får jeg 19 % i rabat men det kommer til at koste ca. 81000 kr.
med det hele venter på at høre om jeg får kulance det ville den tyske værkføre undersøge. (BMW Danmark har sagt nej til det ).
vh. Henrik

Sv: BMW Kædestrammer. 12 år, 7 måneder siden #2448

• BenAnd
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej Henrik

Lige for en ordens skyld er det på plads at konkritisere at der er forskel på om vi snakker diesel-motorere eller benzin-motorere.

Korrrekt i BMW's diesel motor af typen M57 ( 3.0L , som bruges i BMW 530d/535d ) er der en seperat kæde fra krumtaps akselen over til brændstof-pumpen og videre til knastakslerne , dette findes ikke på nogen af BMW' benzin motorere !

Personligt er det første gang jeg høre at denne springer , normalt er det altid forkæden ( kæden mellem brændstof pumpe og kanstakslerne ), noget kunne tyde på at din brændstof pumpe har "sat" sig og derved forudsaget et brud på kæden som følge , som derved igen har ødelagt vitale dele , hvorfor de har konstateret et "totalt" motor haveri.

Se venligst vedhæftede billeder.

m57parts.jpg

ForkdesatsM57.jpg
Sidste redigering: 12 år, 7 måneder siden af BenAnd.
Følgende bruger(e) har sagt tak: kenn, Morten, henrikstaxa46

Sv: BMW Kædestrammer. 12 år, 7 måneder siden #2451

hej
Mekanikeren / værkfører sagde også det var en usædvanlig fejl men det hjælper ikke mig lige nu der er to senarier enten får jeg kulance eller må jeg lukke taxaen ned indtil jeg kan få sparet sammen til at få den lavet og uden mit vigtigste værktøj bilen ja så er det noget op ad bakke lige nu.
Jeg håber at jeg evt. får noget for ellers går der en rum tid inden jeg er på gaden igen så må jeg jo ud og finde mig et job og udskyde min planlagte operation her i maj til sener.
Jeg har ellers rost BMW til skyerne men lige nu ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal mene.
Tak for tegninger af motor benAnd og alle andre som har sympati for min situation.
Jeg håber ikke at i andre kommer i samme båd som jeg er i lige nu.
V.h Henrik

Sv: BMW Kædestrammer. 12 år, 6 måneder siden #2452

• Roos
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Rigtigt skræmmende at følge denne tråd. Det er er vel nok ærgerligt at du (Henrik) har været så uheldig!

Personligt er det da også noget jeg frygter, navnligt fordi de kæder ikke har et fast udskiftnings interval, men altså alligevel kan fejle med totalt motorhavari til følge. Jeg ved godt at fejl sker, og at der ikke er nogle biler der kører evigt, men jeg kunne godt tænke mig at det her var noget man kunne kontrollere lettere.

Min motor er en N57, men en af de første versioner af den model. Jeg har læst lidt her og dér, og det tyder på at der også er lidt problemer med kæderne her. Desværre er de vist meget bekostelige at skifte på den motor, da hele motoren skal ud for at gøre det. Er det noget I andre kender til?

Roos
i3 REx 2014
Tid til at oprette siden: 0.54 sekunder