-
kenn
-
- IKKE ONLINE
-
Administrator
-
-
-
|
BMW F11 CIC Navigation og Lydpakke 1
Denne BMW F11 ejer havde fået leveret bilen med en standard radio monteret fra BMW fabrikken. Og ønskede at få monteret det store lækre CIC system, med en 10 tommer skærm. Samtidigt skulle vi se om ikke vi kunne gøre noget ved lyden, da den virkerede meget tam og manglede en del af lyd spekteret, nemlig diskanter
Det er en flot bil sådan en BMW F11, men man fatter ikke man ikke montere diskanter og den store HD skærm fra BMW fabrikken af.
I for dørene sidder der kun små plastic afdækninger, der hvor der burde sidde diskanter monteret. Det er synd at man springer disse diskanter over for man har kun en mellemtone lyd og nogle basser som prøver på at fylde bilen med lyd.
Man skal være meget glad for plastic for at synes denne skærm er flot. Måske skyldes det at man har set hvordan den store 10 tommer skærm ser ud når den sidder monteret i en BMW F11. Det ved du også om lidt hvis du bliver hængende.
SÃ¥dan ser bilens standard radio ud inden vi starter med at opgradere til CIC navigation.
Disse mindre kønne plastic afdækninger som BMW montere som standard på BMW fabrikken på for dørene skal vi også have skiftet, så vi kan få monteret diskanter.
Som altid skal vi have dækket bilens instrumentbord af med klude, så vi ikke kommer til at lave skrammer eller det der er værre. Der er INTET så trist som at se at man ikke har passet på ens bil på værkstedet.
Der bliver brugt rigtig mange klude for at passe på bilen. Hellere en for meget end en for lidt.
Så er standard radioen og skærmen afmonteret, og så skal vi have monteret det nye CIC navigationssystem.
Alene slukket ser skærmen pænere og smartere ud end den lille standard skærm, som bilen blev leveret med fra BMW fabrikken.
Det ser da bare godt ud. Og det er som at få en ny BMW igen, når den brede skærm bliver monteret i bilen.
Så starter vi systemet op, og se lige et billede. Det bliver man aldrig træt af at beundre for det står knivskarpt på den HD skærm.
CIC navigationssystemet er monteret ved hjælp af FSC koder, og det betyder at man ikke har monteret filtrere eller andet som ikke er originalt. Dette er vigtigt da der stadigvæk er fabriksgaranti på bilen.
Så kommer der et hav af indstillings muligheder på skærmen, og der er sket en udvikling her også fra vores E6X model.
CIC Navigationsystemet har sidst haft kontakt med GPS satellitter på det serviceværksted som efterser og afprøver vores systemer inden de bliver monteret i kundebiler. Så vi skal have lagt en adresse ind som vi kan bruge til test adresse når bilen skal afprøves og testet, og hvilken adresse er bedre til eftermonteret originalt BMW udstyr.
Bilen havde et telefon modul monteret fra BMW forhandleren, så det skiftede vi ud med en Combox da vi skulle have kodet BMW Connected med i bilen også.
Vi skulle også have monteret et USB stik så vi får alle de muligheder, som en Combox monteret i bilen giver. Opladning af telefon. OSV.
Alle ledninger som vi har trukket ligger selvfølgelig pænt inden bag i beklædningerne, og så man ikke skal være i tvivl er det selvfølgelig fotodokumenteret som det ses her.
Så er turen kommet til montering af diskanter i fordørene, og inden de bliver skilt ad har jeg været for et autoriseret BMW værksted og har fået demonstreret, hvad og hvordan man skiller dørene ad uden at der sker noget. Klips og diverse er selvfølgelig også købe hjem, så vi er sikre på at intet kommer til at knage eller sige nogle fremmede lyde bagefter. For det er bare ikke en options her på værkstedet.
Højtalerne som sidder monteret bag i bilen skal vi også have skiftet. Og her har man virkelig sparet på BMW fabrikken. Gad vide om man kan montere mindre magneter bag en højtaler enhed end dem man har monteret på en BMW F11 serie.
For dem som har leget med elektronik også ligner dette en udgangs transistor på en gammel forstærker. Det er for ringe BMW.
Imens jeg udtænker en plan for at opgradere de bagerste højtalere i bilen, skal vi lige kikke lidt på funktionere i det nye CIC system, og læg lige mærke til den lækre brede skærm. Så her tester vi at systemet nu kan streame fra min Iphone, uden at man skal have monteret et USB stik med en AUX tilslutning i telefonen også. Så her sker det trådløst og i en kvalitet der er perfekt og fuldstændig ren og klar. Ren og klar fordi der er blevet opgraderet med højtalere i bilen.
Se lige dette fantastiske billede af PDC systemet der kommer frem på skærmen. Det ville jeg gerne have i min egen BMW. Med desværre er det kun en lille 8 tommer skærm der sidder monteret i en BMW E6x serie. Uha det er flot.
Her er min telefon monteret som harddisk på USB tilslutningen, og så kommer der album cover op på skærmen, fra den musik jeg har lagt ind på min telefon.
Nye diskanter og inddækninger til fordørene skal der til så resten af bilens nye system rigtig kommer til sin ret. Det bliver så spændende at høre forskellen
De samme små enheder som sidder monteret bag i bilen, sidder også monteret i dørene.
Her er enheden skiftet og som det ses er det Logic 7 enheder der monteres i bilen. Det skyldes at er denne opgradering ikke nok, montere vi forstærker i bilen senere.
Se lige hvor meget smukkere det ser ud, og tro mig lyden er nu løftet til nye højder, for nu er der også diskanter.
De små mellemtone enheder i dørene er også skiftet, og det er en opgradering der er alle pengene værd, også selvom man ikke vil montere et forstærker system efterfølgende i bilen.
Det ser også tæt på ligeså så smukt ud som det lyder. Og bare det at man er sluppet af med de kedelige afdækninger som sad monteret fra BMW fabrikken, er en gevinst.
Ok så lad os da montere BMW Individual enheder bag i bilen, for efter at have testet forskellige løsninger var det dem der lød ubestridt bedst. Dette var ikke aftalt med kunden, men rettesnoren er at levere noget som jeg gerne selv ville have monteret i min egen BMW. Så selvom disse BMW Individual enheder er en del dyrere end de andre, så er det en opdaterings foræring, for det giver god nattesøvn, at levere det helt rigtige til kunden. Og det er de BMW Individual enheder her.
Det er skrevet før, men det er synd man ikke her kan lade dig få den fornøjelse med hvordan det lyder med disse BMW Individual enheder monteret, for det lyder ganske enkelt fantastisk.
Streaming af Webradio er også løftet til nye højder, for det lyder super godt med nye diskanter og enheder monteret i bilen.
Der bliver selvfølgelig testet fra de forskellige lydkilder, for at høre om højtalere og diskanter lyder rigtigt. Og det lyder ganske enkelt rigtigt.
Når man bruger navigationssystemet kommer pilevisninger og navne på vejene op i midten af bilens kombiinstrument som det ses her på billedet. Det er smart.
Så er denne BMW F11 opdatering færdig og nu er systemet testet færdigt. Det er altid en fornøjelse at levere sådan et resultat til kunden.
Det er simpelthen så fantastisk at titler og navigations anvisninger kan se på bilens kombiinstrument, samtidigt med at alt arbejder lynhurtigt både ved betjening fra rattet og fra bilens CIC controller. Så det bliver spændene at se kundens ansigt når han får sin fantastiske bil igen, for den er med garanti ikke blevet mindre fantastisk af denne CIC navigations og lydpakke opgradering.
|